Jak prezentować własne produkty w internecie? Zdjęcia rękodzieła.
Jeszcze kilka lat temu sytuacja na rynku handmade wyglądała zupełnie inaczej niż dziś. Obecność marek w internecie stanowiła dodatek do codziennych działań, które opierały się głównie na obecności na wszelkich możliwych targach – sprzedaż polegała na bezpośrednim, fizycznym kontakcie z klientem, który mógł od razu zapoznać się z wytworzonymi produktami w całej swojej okazałości.
Dzisiaj proporcje te zupełnie się odwróciły: to sprzedaż i obecność w internecie stanowi podstawę sprzedaży produktów rękodzielniczych. To oczywiście otwiera nowe możliwości: masz okazję dotrzeć do znacznie szerszego grona odbiorców i klientów, niż w przypadku stacjonarnych imprez – jednak Twoi klienci nie mają możliwości fizycznego obcowania z produktem zanim podejmą decyzję o zakupie. Jedynym narzędziem, które pozwoli Ci zaprezentować swoje produkty są atrakcyjne i dobre jakościowo zdjęcia.
Poniżej czeka na Ciebie kilka wskazówek na to jak podejść do budowania Twojej własnej marki, aby wszystkie Twoje kolejne działania, prowadziły Cię do jej rozwoju i zdobywania płacących klientów :)
1. Określ swojego idealnego klienta
Kiedy poznasz swojego idealnego klienta, wszystkie kolejne działania stają się łatwiejsze. Kiedy wiesz do kogo mają trafić Twoje produkty, możesz dużo precyzyjniej określić jakie zdjęcia będą do niego przemawiać i na tej podstawie zaplanować sesję zdjęciową swojej najnowszej kolekcji.
Ludziom, którzy nie należą do Twojej grupy docelowej Twoje produkty i zdjęcia mogą się podobać, ale bardzo często będą oni szukali np. tańszych zamienników – dlatego tak istotne jest, aby zdjęcia przede wszystkim przyciągały wzrok Twojego idealnego klienta.
Pamiętaj, że aby rozwinąć swoją markę, a z pasji uczynić sposób na życie, musisz do swoich klientów podejść w sposób biznesowy.
2. Wsłuchaj się w głos swoich klientów i analizuj trendy
Jeśli lubisz działać wszechstronnie i nie potrafisz zdecydować się na kierunek, w jakim chciałabyś rozwijać swoją markę – najlepszym co możesz zrobić jest wsłuchanie się w głos i potrzeby klientów! Niech przykładem będzie dla Ciebie marka Pillow Design, która zaczynała od kolorowej biżuterii, tworzonej z myślą codziennego użytku i po wsłuchaniu się w głos klientek zaprojektowała pierwszą w Polsce kolekcję sutaszowej biżuterii ślubnej, a dziś jest bardzo silną marką obecną w polskiej branży ślubnej.
3. Zadbaj o swoje zaplecze
Warto pamiętać o tym, że kanały które zakładamy w mediach społecznościowych nigdy nie są i nie będą naszą własnością. Na Twoją sprzedaż w takiej sytuacji może negatywnie wpłynąć (lub wręcz całkowicie ją zablokować): awaria danego portalu, ograniczenia w regulaminie, czy niesłuszna (najczęściej) blokada konta.
Dodatkowo, bardzo często osoby, którym spodoba się zdjęcie Twoich produktów, będą chciały nieco dokładniej poznać Ciebie i Twoją markę przed dokonaniem zakupu. Osoby, które kupują produkty rękodzielnicze, kupują je ze względu na historię i wartość jaka za nimi stoi. Dlatego pokazuj kulisy swojej pracy oraz swoją pasję tworzenia. Daj się poznać i polubić.
4. Wychodź poza schematy, spróbuj czegoś nowego
Pięknych fotografii i pięknych produktów w internecie nie brakuje. Może okazać się, że tym co w pierwszej kolejności przyciągnie wzrok Twojego idealnego klienta będzie nietypowe podejście do tematu i przedstawienie produktu w zupełnie inny sposób, niż większość. Nie bój się eksperymentować!
5. Nie bój się współpracy
Dobieraj partnerów biznesowych, którzy obsługują ten sam rynek, ale nie są Twoją bezpośrednią konkurencją. Być może oferują produkty, które świetnie uzupełniają Twój produkt? Dążycie w takim razie do wspólnego celu. Dzięki temu zyskujesz osobę, która będzie polecała Twoje produkty zupełnie nowej grupie odbiorców, a jednocześnie sama będziesz w stanie polecić swoim klientom dobrej jakości produkty lub usługi, które są im potrzebne.
Oczywiście możesz do swojej sesji lub konkretnej kampanii wykorzystać jakiekolwiek produkty, lub nawiązać współpracę z kimś o wiele większych zasięgach (czyli niekoniecznie trafiającej bezpośrednio do Twojej grupy docelowej), ale to bardzo często będzie niewykorzystana okazja. Dobierając partnerów w odpowiedni sposób, umożliwiasz sobie samej ściągnięcie dodatkowych klientów. To bardzo duża oszczędność czasu, a (jak pewnie sama najlepiej wiesz) przy sprzedaży rękodzieła czas jest na wagę złota.
*Artykuł powstał na bazie rozmowy z Małgorzata Sową, która wraz z siostrą – Karoliną Mackiewicz prowadzą markę Biznes bez cukru. Marka ta powstała, aby wspierać rękodzielników i rękodzielniczki w budowaniu strategii oraz stosowaniu biznesowego podejścia w rozwijaniu własnej marki rękodzielniczej. Nagranie z rozmowy dostępne jest w tym miejscu.